Există o nevoie crescută pentru proiecte ce generează inovare socială și în rândul tinerilor. Conceptul INNOVATORY dorește să răspundă acestei nevoi specifice printr-o intervenție bazată pe metoda Design Thinking, o metodă centrată pe om care analizează o problemă societală și propune concluzii practice prin creativitate și inovare.
În epoca digitală când toate tendințele se axează pe servicii și produse personalizate pentru utilizator, o metodă de rezolvare a problemelor precum Design Thinking centrată exact pe utilizator este mai relevantă ca oricând. Acest proiect servește la însușirea acestei abordări încă la nivel de liceeni, aspect ce contribuie la formarea mentalității tinerilor care va avea efect asupra tuturor activităților viitoare.
Scopul programului INNOVATORY este realizarea unui program de dezvoltare a competențelor de identificare a problemelor în societate, respectiv conceperea și validarea unor soluții la problemele identificate în rândul tinerilor din liceele din Sfântu Gheorghe, cu implicarea activă a unor facilitatori comunitari (educatori și formatori). Proiectul urmărește formarea competențelor tip soft skills a adolescenților, dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor și formarea unui nucleu de formatori capabili să faciliteze activitatea tinerilor în acest proces creativ.
Activitățile principale ale proiectului iau naștere sub forma unor sesiuni de formare a formatorilor, întâlniri și sesiuni creative cu implicare unor echipe formate din liceeni, precum și prezentarea publică a soluțiilor create de tineri la problemele societății. O activitate complementară a proiectului focusează pe diseminarea publică a rezultatelor.
Acest program contribuie la încurajarea creației interdisciplinare, participative și care contribuie la dezvoltarea socială și urbană prin intermediul unui proiect de tineret care contribuie la dezvoltarea competențelor de creativitate a tinerilor prin abordarea metodelor specifice de tip Design Thinking, o metodă practică și creativă de rezolvare de probleme printr-o abordare centrată pe om prin următoarele etape: Empatizează (Emphatize), Descrie (Define), Proiectează idei (Ideate), Creează prototipuri (Prototype) și Testează (Test).
Ediția pilot s-a desfășurat în 2018 la Cluj-Napoca, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, cu participarea a 119 de elevi din 10 licee clujene, care au lucrat fiind îndrumați de 10 profesoare.